2020-03-14 10:17Pressmeddelande

Göteborgare i semifinal på World Tour

Martin Johansson och Alexander Annerstedt efter kvartsfinalsegern mot Holland i Langkawi, Malaysia. Foto: Malin Johansson.Martin Johansson och Alexander Annerstedt efter kvartsfinalsegern mot Holland i Langkawi, Malaysia. Foto: Malin Johansson.

En osannolik vändning mot Holland betyder semifinal på World Tour för Göteborgs Beachvolley Club.

– Värmen tog ut sin rätt till slut. Galet, kommenterar vinnaren Alexander Annerstedt som nu skriver historia - igen.

Tidig lördagsmorgon svensk tid stod Alexander Annerstedt och Martin Johansson för bedriften att nå semifinal i Langkawi, Malaysia. Tävlingen är World Tour 1-star.

Annerstedt blir med det förste svenske manlige spelare att nå en semifinal två gånger på World Tour. Den första kom på hemmaplan i Göteborg i april för mindre än ett år sedan, då med Martin Appelgren. På damsidan har GBC:aren Sigrid Simonsson tidigare nått två semifinaler – båda under 2018 tillsammans med Tadva Yoken.

Martin Johansson gör nu sin tredje start i en World Tour och når redan semifinal – också det är svenskt rekord på herrsidan.

– Deras kemi är grym. ”MJ:s” utveckling har varit fantastisk det senaste året och Annerstedt börjar få rutin från World Tour-sammanhangen. Det är väldigt kul att se dem hitta varandra, säger deras och GBC:s elitcoach Ulric Svensson.

Annerstedt/Johansson började lördagen med att först vinna sin åttondelsfinal mot Koichi Nishimura/Daisuke Shibata, Japan, med 2-1 i set: 14-21, 21-12, 21-9.

I kvartsfinalen väntade det lag som Annerstedt höll som favoriter i hela tävlingen. Dirk Boehle/Stefan Boermans från Holland hade bara tagit enkla 2-0-segrar i turneringen innan de mötte svenskarna.

– Vi bytte taktik helt och hållet mot vad de andra lagen försökt med, och med tålamod så fungerade det till slut, berättar Martin Johansson.

Siffrorna blev 20-22, 21-14, 15-10 och inrymmer en hel del dramatik. I tredje set hade holländarna 10-6 innan svenskarna tog nio raka poäng som avslutning av matchen.

– Boermans orkade inte till slut, säger Annerstedt.

Johansson fortsätter:

– Många europeiska lag orkar inte med värmen här. VI har sett ryssar och polacker slita med värmen och även Norge i matchen mot oss. VI har nytta av att vi har varit här nere så länge nu, för vi klarar värmen bättre och bättre.

I semifinalen, natt mot söndag, väntar Kaewsai Dunwinit/Sukto Prathip, Thailand. Det är samma lag Annerstedt/Johansson mötte i gruppspelet där det blev förlust med 17-15 i tredje set.

– Nu går det inte att utnyttja värmen längre. Det är deras ”game”. Men vi har en bra idé om hur vi ska spela mot dem, och vi ska titta igenom matchen igen. Det ska bli kul att möta dem igen, säger Annerstedt.

Resultaten följer du här.

Beach Center erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se