2019-04-21 00:58Pressmeddelande

Appelgren och Annerstedt skrev beachvolleyhistoria på påskafton

Appelgren och AnnerstedtPubliken i Beach Center, Kviberg, var jublande glad efter segern som betydde svensk beachvolleyhistoria. Foto: Johanna Svensson.

Svensk beachvolleyhistoria skrevs under en galen påskaftonslördag.

Som första svenska herrlag någonsin tog sig Martin Appelgren och Alexander Annerstedt till semifinal på World Tour.

– Det är fantastiskt, men det tänker vi inte på än. Vi har två matcher kvar, säger Appelgren.

De båda svenskarna, som spelar för arrangerande Göteborg Beachvolley Club, följde upp fredagens inledande rysarseger över Italien med två överraskande övertygande 2-0-segrar mot Japan och Ryssland under lördagen.

Segern över Japans Ikeda/Shiratori med 21-16, 21-12 innebar gruppseger.

– Vi hade ett bra fokus och slet hårt. Det lönade sig, säger Appelgren på plats i Beach Center, Kviberg, som är världens största inomhusarena för beachvolley och som nu står som värd för tidernas första World Tour-tävling på svensk mark.

Gruppsegern innebar att Appelgren/Annerstedt gick raka vägen till kvartsfinal. Där väntade Ryssland i form av Alexey Gusev/Pavel Shustrov – ett av världens mest lovande lag. 2017 blev de europamästare för 18-åringar (ett år före svenska David Åhman/Jonatan Hellvig) och 2018 kom de trea i U20-EM.

Martin Appelgren tog en svängom med sin beachvolleypartner Alexander Annerstedt som sekunderna efter segern i kvartsfinalen mot Ryssland fick sig en mer eller mindre frivillig flygtur. Foto: Johanna Svensson.

I åttondelsfinalen hade de tidigare under dagen slagit ut GBC:s andra herrlag i turneringen, Alexander Herrmann/Ludvig Simonsson, och förhindrade därmed en helsvensk och tillika helgöteborsk kvartsfinal.

Matchen mot ryssarna blev tuff men ändå förvånansvärt klar efter bland annat tio servess från Appelgren/Annerstedt jämfört med ryssarnas två.

– Servandet lossnade ordentligt för oss och ”Alex” var mycket stabil oavsett om det gällde servemottagningar, pass eller anfall, berömmer Appelgren.

Under söndagen väntar i semifinalen tävlingens förstaseedade lag, Dziadkou/Piatrushka, Vitryssland, som i sin kvartsfinal slog ut Tyskland i form av Sowa/Pfretzschner i två raka set.

Matchen börjar klockan 11.00 på påsksöndagen.

I den andra semifinalen möts Turkiet (Sekerci/Urlu) och Lettland (Smedins/Regza) – för övrigt just de två lagen som slog Åhman/Hellvig i tävlingen.

För de lovande svenska juniorerna blev det också rekord i seniorsammanhang med en femteplats i sin andra World Tour-start efter en niondeplats förra året (båda tävlingarna klassade som enstjärniga World Tour).

För GBC:s Herrmann/Simonsson, som under fredagen inledde med en 2-1-seger över Tysklands Dollinger/Kulzer, blev det tuffare under lördagen. Först förlust mot Smedins/Regza, Lettland (21-17, 26-24) och sedan nytt nederlag och uttgåg ur turneringen efter en tuff åttondelsfinal mot nämnda ryssar som vann med 23-21, 21-19.

– Nu hejar vi fram Appelgren och Annerstedt som vi tränar med till vardags, säger Herrmann inför söndagens semifinal.

Fotnot 1: Appelgren/Annerstedts skalp mot Japan var extra intressant eftersom den kom mot den nu 42-årige legendaren Katsuhiro Shiratori som nästan på dagen 20 år tidigare debuterade på World Tour. Han har sedan dess spelat två OS och smått otroliga 130 World Tour-tävlingar – ett facit som exakt överensstämmer med Sveriges genom tiderna mest framgångsrike beachvolleyspelare Björn Berg.

Fotnot 2: World Tour-tävlingen i Göteborg klassas som enstjärnig på en femgradig skala.

Fotnot 3: Bästa svenska damlag i World Tour-tävlingen blev Camilla Nilsson/Sofia Ögren som gick till kvartsfinal. Inget av övriga svenska damlag vann någon match.

Läs mer om tävlingen här

Vi erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se

Sandra Krook
Tournament director