2019-04-17 09:37Pressmeddelande

Från A till Åhman: Allt du behöver veta inför World Tour

Nu är det dags.
I påsk, 18-21 april, spelas beachvolleyns första World Tour-tävling på svensk mark.

För dig som vill hänga med – här är allt du behöver veta.
I bokstavsordning.
Från hemmastjärnan Appelgren till juniorvärldsstjärnan Åhman.

Appelgren/Annerstedt, med förnamnen Martin/Alexander, är Sveriges högst rankade lag och ett av arrangerande GBC:s främsta hemmahopp i påskens World Tour-tävling i Göteborg.

Beach Center ligger i Kviberg i nordöstra Göteborg och är världens största inomhusarena för beachvolley. 16 banor. Bara sand.

Cuisine. Beach Cuisine. Den eminenta restaurangen mitt i Beach Center. Öppen för allmänheten, lunch som kväll. Kanonkäk och utsikt över banorna.

Dahl och Berg. Eller snarare Berg och Dahl. I förnamn Björn och Simon. Två OS och fler World Tour-starter än några andra svenskar. Hedersmedlemmar i GBC. Deras ande vakar över tävlingen.

Easter Cup. En jätteturnering med lång tradition. Massor av klasser på alla nivåer. Spelas varje år och i år parallellt med World Tour i Beach Center.

Frantzich/Johansson, med förnamnen Linus/Martin, spelar i herrkvalet som går under skärtorsdagen. Två segrar krävs för avancemang till main draw som startar dagen efter.

Göteborg Beachvolley Club är Sveriges största volleybollklubb med 1 500 medlemmar. Arrangerar nu tidernas första World Tour i Sverige.

Herrmann/Simonsson, eller Alexander/Ludvig, är från GBC, rankade trea i Sverige, kom tvåa i höstens nordeuropeiska tourfinal och spelar main draw på långfredagen.

Internationell flärd blir det på World Tour i Göteborg. 26 länder från USA i väster till Japan i öster, från Colombia i söder till Norge i norr.

Jonsson/Tholse. Eller Viktor/Linus. Två mycket rutinerade svenska spelare som fått wild card till main draw.

Kalas blir det. Full Moon Party på lördagskvällen. Självlysande. Färgsprakande. Öppet för alla. Gratis. Officiell feststart kl 21. Buffé erbjuds för 100:- (80:- vid förköp) från kl 19.

Läsning om World Tour-tävlingen i Göteborg finns det gott om. Hetaste tipsen är www.gbcbeach.com, volleyboll.se, fivb.com och svenska medier som redan visat stort intresse.

Main Draw är huvudtävlingen. Spelas långfredag till påsksöndag.

Nilsson/Ögren. Eller Camilla/Sofia. Oerhört rutinerade nationellt med ett antal SM-guld och tour-titlar i bagaget, även om det bara är på senare år de spelat tillsammans.

Off topic är att Beach Center just nu bygger två nya utomhusbanor och ökar sin kapacitet från sex till åtta ute-planer.

Påhlsson/Dahlgren. Eller Isabelle/Rebecka. Det bästa helgöteborgska laget i damtävlingen. Spelar kvalet under torsdagen.

Qualification Tournament spelas under skärtorsdagen med flera svenska lag.

Resultat och spelschema till påskens World Tour finns på den här länken:

Sigrid Simonsson. Årets spelare i Sverige 2018. Från GBC. Spelar main draw med Hanna Hellvig.

Thurin/Thurin. Tina och Sanna. Systrarna. Tvillingarna. Svensk beachvolleys affischnamn på damsidan. Vunnit allt i Sverige. Rankas just nu trea i landet och seedas sjua i tävlingen.

U20-EM spelas på Beach Centers utomhusbanor 27-30 juni och blir Sveriges första internationella mästerskap i beachvolley. Historia skrivs igen.

Vinden brukar vara en faktor i den här sporten, men inte i påsk när en World Tour-tävling för omväxlings skull spelas inomhus.

World Tour är den en världsomspännande touren för världseliten i beachvolley. Har funnits sedan tidigt 90-tal. Sverige blir under påsken det 51:a landet som arrangerar en World Tour-tävling.

X eller Y spelar ingen roll. Prispengarna alltid lika fördelade mellan könen. Beachvolley är en jämställd sport.

Yoken/Wahlén . Eller Tadva/Sofia. Sveriges förstarankade damlag. Andraseedade i hela turneringen.

Zlatan är inte med. Men han hade älskat det.

Åhman/Hellvig. David/Jonatan. 17 år. Från Umeå/Lidingö. Största svenska talangerna någonsin. Blev 2018 både europamästare för 18-åringar och olympiska ungdomsmästare. Klara för main draw.

Vi erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se

Sandra Krook
Tournament director