2019-06-23 16:49Pressmeddelande

Sverige vidare i Continental Cup

Sverige i Continental Cup

I en fientlig miljö vann Sverige över Grekland igen.
Och gick vidare i Continental Cup.
– Vi var välförberedda med taktik och ispåsar, berättar GBC:aren och landslagspelaren Martin Appelgren.

I Schinias utanför Aten i Grekland, i en direkt avgörande match om andraplatsen i gruppen efter Turkiet, gjorde GBC:arna Martin Appelgren och Alexander Annerstedt sitt jobb och vann mot Niopas/Papadimitriou, Grekland.
Igen. Men den här gången i raka set: 21-17, 21-15.

Martin Appelgren räddar Sverige framför ögonen på sin partner Alexander Annerstedt under segermatchen mot Grekland på midsommarsöndagen.

– Det var lite svajigt i början men sedan var det stabilt. Vi pressade deras ena kille som fick problem. Vi var väl förberedda med ispåsar i värmen och vi kände oss bra tränade. Hade det blivit ett tredje set hade vi orkat mer än de hade kändes det som, berättar Martin.

Efter segern följde Linus Tholse/Jakob Wijk Tegenrot upp med att slå Mandilaris/Mandilaris med 21-12, 23-21 och den svenska segern var ett faktum.

– Det är ingen lätt miljö här. Publiken skriker hela tiden och lägger sig i och påverkar domaren. Det är svårt att vara i Grekland och spela mot Grekland, men vi var bättre förberedda på det idag och lät oss inte påverkas lika mycket som igår, berättar Appelgren.

Sverige går därmed vidare till fas 2 i Continental Cup, där ett framgångsrikt fas 3 kan ge landet en plats i OS i Tokyo nästa år.

– Nu är det nöjda miner här. Vi kom hit för att gå vidare och det gjorde vi. Det var varmt, djup sand och inget publikstöd. Förhållanden som är svåra eftersom vi inte haft det så på länge, men vi hanterade det bra, säger Martin.

På plats fanns även den förre spelaren – eller rent av fortfarande fortfarande spelare – Björn Berg:

– Det är en enorm hetta här som vi har hanterat bra. Alla fyra spelarna har visat disciplin och är vinnarskallar. Jag är hes nu av allt gormande under matcherna, berättar han.

Under måndagen kommer Martin och Alex hem till Göteborg och får insupa atmosfären inför hemmaklubbens internationella evenemang U20-EM som inleds på Beach Center i Kviberg på torsdag.

Läs mer om resultaten här

Läs mer om U-20 Em här

Vi erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se