2019-06-29 12:02Pressmeddelande

Svenskt lag klara för kvartsfinal i U20-EM på hemmaplan

Svenskt lag klara för kvartsfinal i U20-EM.Sverige spelar kvartsfinal kl. 16.00 på Beach Center

Isabelle Reffel och Hanna Hellvig fortsätter att vara obesegrade i U20-EM som spelas från Beach Center i Göteborg. I 25 gradig värme besegrade de Danmark i två raka set vilket betyder att de är klara för kvartsfinal i mästerskapet som spelas på hemmaplan. Ett tangerat rekord för ett svenskt damlag i U20-EM.

Först vann de samtliga tre matcher i gruppspelet som avgjordes på fredagskvällen. Sen följde de upp med lika övertygande spel på centercourt i Beach Center under lördagsförmiddagens åttondelsfinal. Danmark fick se sig besegrat av ett Sverige som spelade bra över hela banan.

• Väldigt stabil från vår sida måste jag säga. Vi bara gör vår grej och det mesta funkar så det var skönt, sammanfattade Lidingö SK’s Hanna Hellvig efter vinsten mot Danmark.

Nu blir det en kortare uppladdning inför kvartsfinalen som startar 16:00 och sänds på Sportkanalen.

• Fortsätta vara stabila i grundspelet. Mottaget var väldigt bra i den här matchen, sa Hanna Hellvig och fick medhåll av sin partner.

• Och fortsätta vara aggressiva, la Isabelle Reffel, även hon Lidingö SK, till.

Trots att de båda representerar Lidingö SK är det den unga duons första turneringen tillsammans och damernas förbundskapten Petter Jonsson spår en lovande framtid för de två talangerna. Vad Danmarksvinsten berodde på sammanfattade han enkelt;

• De var det bättre laget.

• För det första att de faktiskt spelar ihop. De har ju aldrig spelat en turnering tillsammans förut och det är två talangfulla spelare så det finns jättemycket potential för det här laget, la Jonsson till om vad framgången i turneringen beror på.

Spelet har sett väldigt tryggt ut för det svenska laget och Jonsson menar att de växt in i turneringen på ett bra sätt.

• De andra lagen har valt att serva på Issa som har förbättrat sin servemottagning genom hela turneringen. Hanna är ett andrabollshot som de andra lagen är rädda för och tack vare att Issas servemottagning förbättrats så mycket så blir vi svåra att möta, säger Jonsson.

I kvartsfinalen ställs laget mot italienska duon Scampoli/Nicol, en duo Sverige är bekant med.

• Nu väntar Italien och de var här och spelade världstourtävlingen tidigare i april och mötte några svenska lag så vi har lite koll på dem. De kommer dock att vara välscoutade också så det blir en tuff match, avslutade Jonsson.

Innan damerna spelar sin kvartsfinal ska Joel Andersson och Alfred Brink försöka följa i damernas fotspår och vinna sin åttondelsfinal som startar 15:00. Motståndet står Israel och Elazar/Day för. Även den matchen sänds i Sportkanalen.

Svenska höjdpunkter under lördagens slutspel
15:00 Åttondelsfinal: Andersson/Brink vs. Elazar/Day ISR (Sänds på Sportkanalen!)
16:00 Kvartsfinal: Reffel/Hellvig vs. Scampoli/Nicol ITA (Sänds på Sportkanalen!)

Mer info om gruppspelet och samtliga svenska lag.