2019-11-03 06:50Pressmeddelande

SEMI FÖR NINA, SIGRID, MARTIN, ALEX – OCH JOEL & LEON SOM SKREV HISTORIA

Nina Grawender jublar åt Sigrid Simonsson på vägen mot semifinal i Nevza Beach Sweden. Foto: Johanna SvenssonNina Grawender jublar åt Sigrid Simonsson på vägen mot semifinal i Nevza Beach Sweden. Foto: Johanna Svensson

Joel Hallabro och Leon Vincent har gjort vad inget annat svenskt beachvolleylag någonsin gjort tidigare – de har gått till semifinal i sin första internationella seniortävling.
Och där får de under söndagen sällskap av två andra lag från hemmaklubben Göteborg Beachvolley Club.

Betydligt mer rutinerade Sigrid Simonsson/Nina Grawender på damsidan och Martin Appelgren/Alexander Herrmann på herrsidan är också med när ”Final Four” i Nevza Beach Sweden, den nordeuropeiska tourfinalen, spelas i Beach Center i Kviberg, Göteborg, under söndagen.

– Det blev två långa matcher idag, det var lite upp och ner, men det är samtidigt bra att vi får chansen att spela ihop oss, säger Sigrid Simonsson om spelet med sin nya partner Nina Grawender.

Nina Grawender jublar åt ännu en vunnen boll Foto: Johanna Svensson

Systrarna Kristina och Susanna Thurin, i flera år bland de allra bästa i Sverige, för att inte säga de bästa, blev Sigrids och Ninas första riktiga test i turneringen när de under lördagen spelade om en semifinalplats.
Och GBC:arna var nära segern efter 22-24, 21-10, 15-13 till Thurinarna.

Ny chans till semifinal fick Sigrid och Nina mot Aliisa Vuorinen/Valma Prihti, Finland. Det blev ännu en holmgång i tre set, men det blev GBC-seger den här gången: 21-17, 21-23, 15-12.

I semifinalen klockan 10.00 ställs Simonsson/Grawender mot Line Trans/Clara Windeleff från Danmark efter att Thurin/Thurin och Lind/Rådström, båda Sverige, spelat den första semifinalen.

Timmen senare, klockan 11.00, blir det en hel-GBC-semifinal på herrsidan. De rutinerade spelarna – men också nykomponerade laget – Martin Appelgren/Alexander Herrmann möter turneringens nya stjärnskott Joel Hallabro/Leon Vincent.

Det betyder att arrangerande GBC är garanterad en plats i herrfinalen klockan 16.00 där vinnaren Mol/Ringöen, Norge eller Tholse/Jonsson, Sverige, väntar.

– Det är fantastiskt att GBC är med på beachvolleykartan på det här sättet. Vi tar steg för steg framåt även sportsligt, säger Martin Appelgren.

Appelgren/Herrmann behövde bara en match på sig under lördagen för att nå semifinalen efter seger över Linus Tholse/Viktor Jonsson, Nyköping respektive Uppsala, raka set: 25-23, 21-16.
– Vi började lite skakigt, men efter de två första sidbytena hittade vi lugnet och rytmen, berättar Martin.

Martin Appelgren med semifinal i blicken. Foto: Johanna Svensson

En längre väg fick nykomlingarna Hallabro/Vincent. Två jämna set mot Norges Markus Mol/Nils Ringöen slutade med förlust, 22-24, 19-21. Men i andra chansen att nå semifinalen spelade de mycket starkt mot svenskkollegerna Simon Bohman/Jakob Molin.

De tog tidigt stora ledningar i alla tre seten, även om de tappade försprånget i det första. Efter 19-21, 21-9, 15-10 är de i semifinal i Nevza Beach Sweden. Det är enligt uppgift första gången det händer att båda spelarna i ett svenskt beachvolleylag når semifinal i sin första internationella seniortävling.

– Vi spelar ju på hemmaplan så då blir inte allt helt nytt på en gång. Och semin blir det kul att få möta Martin och Alexander som vi mötte i seriespelet i tisdags och förlorade. Då trodde man inte att det skulle bli en semifinal i Nevza av den uppställningen, säger Joel Hallabro.

Resultat och spelschema i Nevza Beach Sweden finns här.

Joel Hallabro ler mot Leon Vincent efter ännu en vunnen boll.
Foto: Johanna Svensson

Joel Hallabro ler mot Leon Vincent efter ännu en vunnen boll. Foto: Johanna Svensson

Beach Center erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se