2019-11-01 07:16Nyheter

MÖT UR-GBC:AREN SARA MALMSTRÖM SOM GÖR STOLT START I ”NEVZAN”

Sara Malmström inför nordeuropeiska tourfinalen i Beach Center, Kviberg.Sara Malmström inför nordeuropeiska tourfinalen i Beach Center, Kviberg.

Ska man heja på någon i Nevza Beach Sweden så ska man heja på Sara Malmström.
– Jag känner mig extremt hemma här, säger ur-GBC:aren som inleder hela den nordeuropeiska tourfinalen på centercourten i Beach Center.

Hon plockade upp sin allra första beachvolleyboll i klubben. Inte hela livet, men däremot hela beachvolleykarriären, har hon tillhört Göteborg Beachvolley Club.

Fredag 1 november kl 13.00 inleder hon allt spel i Nevza Beach Sweden när hon och hennes nya partner Linda Eriksson möter Metsäkoivu/Metsäkoivu från Finland.

– Mamma kommer och tittar, några kompisar kommer, och så några i klubben så klart. Jag tycker om att spela inför min hemmapublik, berättar hon inför starten.

De senaste två säsongerna har hon spelat med GBC-kompisen Fanny Lindström, men en fotskada sätter stopp för henne och istället gör Sara sin första tävling med Linda från Smålandsstenar ­– en tämligen ny bekantskap.

Linda Eriksson bildar team med ur-GBC:aren Sara Malmström i Nevza Beach Sweden.

– På sätt och viss är det skönt att spela med någon jag inte tävlat med förut, för nu har vi ingen press utan kan bara spela ut, berättar Sara.

När Sara kom till GBC första gången var hon 15 år. Nu är hon 24 – och tävlar internationellt. Sara från Toltorpsdalen i Mölndal hann med ett år i beachhallen i Högsbo innan GBC flyttade hela sin verksamhet till Kviberg och världens största inomhusanläggning för beachvolley.

Och Sara har flyttat med klubben.
– Jag bor nog närmast Beach Center av alla. Åtminstone av oss som tränar här mycket, säger hon och syftar på lägenheten på Tyghusvägen några hårda spikes västerut.

Andra som konkurrerar om att bo nära är bland andra herrspelarna Martin Appelgren och Leon Vincent, men Sara toppar ändå den ligan.
– Jag bor på rätt sida spårvagnsspåret, påpekar hon med ett leende.

Hon gör ingen hemlighet av att hon trivs alldeles utmärkt på Beach Center.
– Jag har ibland svårt att komma härifrån på dagarna. Här finns alltid någon att gymma med, att äta med, att vara med, berättar hon.

Och en bättre ambassadör för Göteborg Beachvolley Club är svår att hitta.
– Jag är stolt över att vara GBC:are. Klubben går i bräschen för att utveckla det mesta inom beachvolleyn och det känns som det här bara är början, säger hon.

Se Sara Malmströms topp-5-lista om GBC här nedan!

Mer om nordeuropeiska tourmästerskapet Nevza Beach Sweden finns här.
Resultat och spelschema för Nevza Beach Sweden kommer upp här.
Mer om breddtävlingen Halloween Cup finns här.

Topp 5
Sara Malmström listar sina fem bästa saker med GBC.

1. Medlemmarna
. ”Alla man känner.”
2. Anläggningen. ”Det är ju helt sjukt egentligen. Här kan man spendera en hel dag med bra mat, gym, relax, beachvolley och häng.”
3. Alla anställda. ”De är sååå proffsiga här. Jag har ju varit runt på andra ställen i andra länder och det här är en helt annan kvalité.”
4. Utvecklingen. ”Att klubben har så mycket driv och ambitioner.”
5. Träningen. ”Här finns verkligen möjligheten att träna på alla nivåer, för alla.”

Ämnen: nevza