2019-11-28 16:57Pressmeddelande

SCIENCE FICTION: BERG OCH HÖIDALEN SPELAR BEACH ROYALS

Vegard Höidalen. Björn Berg. Ärkerivaler i två decennier. Nu partners för första gången – i Beach Royals under fredagskvällen.Vegard Höidalen. Björn Berg. Ärkerivaler i två decennier. Nu partners för första gången – i Beach Royals under fredagskvällen.

Legendarerna Björn Berg och Vegard Höidalen har aldrig setts i samma lag förut.
I Beach Royals händer det.
– Att spela med Vegard är science fiction, säger Björn.

Startfältet i Beach Royals är nu komplett och sista laget in är en riktig bomb i beachvolleysammanhang.

– Vi var ärkerivaler. Jag både hatade och beundrade Vegard Höidalen som idrottsman. Han är urtypen för en fiende, men han är också en god vän. Jag är upprymd av att spela med honom nu, säger Björn Berg.

Svenske Björn Berg och norske Vegard Höidalen var i många år värsta antagonister på World Tour och i internationella mästerskap. Med sina dåvarande långtida partners – Simon Dahl respektive Jörre Kjemperud – var de värsta fiender på plan.

Norge var redan från början storebror. Höidalen/Kjemperud har en osannolik meritlista. Bland höjdpunkterna: Europamästare, World Tour-seger, VM-brons och fyra EM-brons, två OS.

– Det blir vanskligt för en svenskdödare att spela tillsammans med en ursvensk som Björn Berg, skrattar Vegard.

Norrmännen slog svenskarna varje gång de möttes i många år, men när Berg/Dahl väl bröt sviten i World Tour på Mallorca 2002 så blev det svensk seger varje gång. Kulmen kom när de möttes i en för många numera klassisk match i OS i Aten 2004.

– Den pratar vi inte om nu. Nu gläds vi åt Beach Royals i Göteborg istället, skrattar Vegard.

Även Björn har två OS på meritlistan jämte resultat som utan konkurrens gör honom till Sveriges mest framgångsrike beachvolleyspelare genom tiderna. Även nationellt har han varit totaldominant. 14 guld i svenska tourfinalen är ingen annan i närheten av.

Hur är formen nuförtiden då?
Svar: Kanonbra. Eller åtminstone så bra den kan bli för två som passerat 47 år.
På den punkten är de varandras likheter.
Ingen av dem har egentligen lagt av helt.

I augusti blev Björn Berg 3:a i den svenska tourfinalen och så sent som för bara några veckor sedan kom Vegard 3:a på Norges Tour i Oslos inomhushall för beachvolley.

De resultaten står sig oerhört väl i Beach Royals startfält.

Startfältet i sin helhet

Damer
Tonje Bogstad Furset/Siri Hope Broch (Norge)
Sigrid Simonsson/Anna Rydenberg
Nina Grawender/Frida Stahre
Sara Malmström/Talar Kirkor
Hulda Rudberg/Rebecka Dahlgren
Klara Ribom/Ellen Lindqvist
Kaisa Wallin/Lisa Sundberg
Malin Bergholm/Karin Backström

Herrar
Björn Berg/Vegard Höidalen (Sverige/Norge)
Lars Retterholt/Svein Solhaug (Norge)
Martin Appelgren/Alexander Herrmann
Alexander Annerstedt/Ludvig Simonsson
Tobias Helbig/Martin Johansson
Joel Hallabro/Leon Vincent
Simon Bohman/Christofer Lewin
Karl Åberg/Anton Björkholm

Fakta: Beach Royals
: Fredag 29 november.
Tid: 18.00 – 22.00.
Plats: Beach Center, Kviberg, Göteborg.
Spelform: Queen/King of the Court.
Arrangör: Göteborg Beachvolley Club
Deltagare: Elitlagen i GBC, de bästa lagen i seriespelet i GBC, inbjudna spelare.
Publik: Öppet för alla. Fri entré.

Läs mer om Beach Royals här!