2019-11-21 07:00Nyheter

NORSKA MÄSTARNA KLARA FÖR BEACH ROYALS

Svein Solhaug och Lars Retterholt efter segern i norska mästerskapet 2018. Nu kommer de till Beach Royals i Göteborg.Svein Solhaug och Lars Retterholt efter segern i norska mästerskapet 2018. Nu kommer de till Beach Royals i Göteborg.

Nu är det klart att 2018 års guldlag i Norgemästerskapen kommer till Beach Center fredag 29 november och spelar Beach Royals.
– Det ska bli otroligt kul att tävla på det här sättet, säger Lars Retterholt som också pratar för sin partner Svein Solhaug.

Beach Royals är namnet på den galaliknande festkvällen, där de bästa spelarna från arrangerande Göteborg Beachvolley Club ihop med några inbjudna gäster gör upp i tävlingsformatet ”Kings/Queens of the Court.”

Det är ett rafflande sätt att tävla där flera lag på samma bana växelspelar under tidsbegränsning där det lag med minst antal poäng slås ut när tiden är ute.
Till slut finns bara ett vinnarlag som kammar hem hela prispengen.

– Jag ser speciellt mycket fram emot att få testa det här formatet. Det ser otroligt kul ut att tävla på det sättet och jag tror också det kommer vara oerhört publikvänligt, säger Retterholt.

Retterholt/Solhaug blev norska mästare när NM spelades i Stavanger 2018. På meritlistan också en imponerande 5:e-plats från World Tour 2-star i Agadir samma år.

Retterholt har också kommit 2:a i World Tour 1-star Budapest (med Daniel Bergerud) medan Solhaug har en 4:e-plats från World Tour 2-star i Espinho 2017 (ihop med nuvarande världsettan Christian Sörum), så det är två gedigna spelare som kommer till Beach Royals.

– Jag ser alltid fram emot att resa till Beach Center. Det är en fantastisk miljö med både människorna och faciliteterna, säger Retterholt.

Fattas bara annat. 2017 vann han Swedish Beach Tour-tävlingen på Beach Center, må vara utomhus den gången, i den enda SBT-tävling han spelat.

– Vi får alltid god sparring mot de svenska lagen, säger han.

Beach Royals spelas fredag 29 november klockan 18.00-22.00.
Det blir en festkväll utöver det vanliga med musik, buffé i baren och spel på en bana.

Fri entré.

Läs mer om evenemanget här.