2019-10-04 11:00Pressmeddelande

NORDEUROPEISKA MÄSTERSKAPET PÅ BC UNDER ALLHELGONAHELGEN

Det nordeuropeiska mästerskapet i beachvolley kommer tillbaka till Beach Center i Göteborg 1-3 november.
– Det börjar bli en mycket trevlig tradition som håller i sig, säger hemmaspelaren Martin Appelgren.

Världens största inomhushall för beachvolley utmärker sig igen. 32 av Nordeuropas bästa lag kommer till Kviberg de tre första dagarna i november för att spela turneringen Nevza Beach Sweden.

– Höstens höjdpunkt, säger Göteborgs Beachvolley Clubs Ludvig Simonsson om turneringen som utgör finalen på den nordeuropeiska touren och därmed kröner årets nordeuropeiska mästare.

Alexander Herrmann (1) och Ludvig Simonsson (2) gick till final i fjol. Foto: Johanna Svensson.

Just Simonsson, då i par med Alexander Herrmann, blev förra året det första svenska herrlaget någonsin som gick till final i tävlingen. Det slutade med silver efter finalförlust mot Danmark. Och på damsidan gick det ännu bättre för arrangerande GBC när Anne-Lie Rininsland och Sigrid Simonsson kammade hem guldet.

Den nordeuropeiska touren har skördat göteborgska framgångar även under 2019 när Talar Kirkor och Nina Grawender blev tvåa i Oddanesand, Norge, i somras.

Nevza Beach Sweden är en speciell tävling med tanke på att den ligger mitt under hösten – den enda tiden på året det brukar vara glest mellan stora internationella tävlingar.

– Det här är alltid den första tävlingen efter att efter ett långt turneringsuppehåll och samtidigt en final av året. Med andra ord är man alltid sugen på att spela den här tävlingen, säger Martin Appelgren.

Årets upplaga av Nevza Beach Sweden kröner GBC:s främsta arrangemangsår hittills. I påskas arrangerade klubben tidernas första World Tour i Sverige, där hemmaspelarna Appelgren ihop med Alexander Annerstedt också blev historiska med att gå till en World Tour-semifinal som första svenska herrlag.

I juni spelade U20-EM på Beach Centers utomhusbanor med svenskt brons genom Joel Andersson/Alfred Brink – även det ett historiskt resultat – och i juli spelades Swedish Beach Tour på samma ställe.

– Nevza Beach Sweden blir en perfekt avslutning på ett mycket speciellt år för klubben, menar Sandra Krook, projektledare i GBC.

Parallellt med tävlingen spelas också den stora breddtävlingen Halloween Cup vilket kommer göra allhelgonahelgen till en riktig beachvolleyfest.

Mer om Nevza Beach Sweden här.
Mer om Halloween Cup här.
Båda tävlingarnas Facebooksida här.

Anne-Lie Rininsland och Sigrid Simonsson vann Nevza Beach Sweden i fjol. Foto: Johanna Svensson.

Fotnot:
Nevza är det nordeuropeiska volleybollförbundet och medlemsländerna är England, Danmark, Sverige, Norge, Finland, Island, Färöarna och Grönland.