2023-10-12 07:48Bloggpost

Listan där Göteborg är bäst i världen

Götebog är världsbästGöteborgarna kan vara stolta över att vara världsbäst på fler områden än man kanske tror.

Folkfest, hållbarhet och motion. Göteborgare kan sin grej. Vi på Beach Center tycker att det är dags att lyfta hakan och känna stolthet över de fantastiska saker som Göteborg gör riktigt bra. Bäst i världen till och med. Här är listan där Göteborg toppar alla punkter.

Världens mest sociala stad
Att göteborgare kan tjôta är ingen myt. När bokningssajten Hostelworld för några år sedan gjorde en enkätundersökning med över 12 000 personer från runt 40 städer världen över toppade Göteborg i kategorierna för socialt umgänge. Enligt sajten letar vi göteborgare alla ursäkter vi kan för att få festa loss och umgås med andra. Stämmer rätt bra, eller hur?

Världens största beachvolleyhall
Med 16 inomhusbanor, 12 utomhusbanor, 2 500 ton sand och över 230 000 besök varje år kan vi på Beach Center titulera oss som världens största beachvolleyhall. Samla kompisgänget eller kollegorna till AW:n, kick-offen eller lördagshänget. En match i sanden är lika kul för nybörjaren som för den erfarne. Väl mött!

Världens största halvmaraton
Få evenemang är så tätt förknippade med Göteborg som Göteborgsvarvet. Med upp emot 80 000 anmälda löpare och över 200 000 göteborgare i publiken placerar sig Göteborgsvarvet dessutom i topp när det kommer till största halvmaraton i världen.

Världens mest hållbara destination
Göteborg kan det här med hållbarhet. Sju år i rad har Göteborg rankats som nummer ett i världen på Global Destination Sustainability Index. Alltifrån återvinning, utsläpp och tillgänglighet till hur Göteborgs hotell och restauranger jobbar med hållbarhet gör att vi år efter år hamnar i topp.

Världens största fotbollscup för ungdomar
Folkfest och idrott verkar gå hand i hand i vår stad. Med runt 1 900 lag från 80 nationer och 4 700 matcher fördelade på 110 planer är Gothia Cup världens största fotbollscup för ungdomar. Under turneringen finns dessutom den största spelplatsen precis bredvid Beach Center. Varför inte svänga förbi sanden efter matchen och vårda kämpaglöden med lite beachvolley?

Besök världens största beachvolleyhall

Kombinera folkfest och idrott hos Beach Center. Vi välkomnar alltifrån kompisgänget som vill ladda upp inför lördagskvällens utgång – till perfektionisten som vill stå och nöta perfekta servar hela eftermiddagen. Varför inte passa på att ta en hamburgare i restaurangen eller en öl i vår Beach Bar när ni ändå är här?

beachvolley i Kviberg, Göteborg

Beach Center erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beachvolley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se