2019-04-15 12:05Pressmeddelande

Här är Göteborgs startsexa i Sveriges första World Tour

startsexa i Sveriges första World Tour

När beachvolleyns World Tour i påsk för första gången kommer till Sverige representeras arrangerande Göteborg Beachvolley Club av sex spelare i herrklassen.
Så många herrar har GBC aldrig haft i en tävling på den här nivån.
– Det här blir historiskt på alla sätt och vis, säger hemmaspelaren Martin Appelgren.

Appelgren är beachvolleyproffs, Sverige-etta och GBC:are. Nu ingår han i en unik startsexa.

– Vi är ett gott gäng som tränar mycket tillsammans. Det gör det här ännu roligare, säger han.

Just begreppet startsexa för tankarna till inomhusvolleyboll, och det är aningen passande i sammanhanget eftersom den här World Tour-tävlingen är en av oerhört få som faktiskt spelas inomhus.
Men skillnaderna med vanlig volleyboll är ändå stora.
I beachvolley gäller tvåmannalag och sand.

Från Göteborgs BC kommer tre herrlag i form av Martin Appelgren/Alexander AnnerstedtAlexander Herrmann/Ludvig Simonsson och Linus Frantzich/Martin Johansson.

– Det ska bli kanonkul att spela på hemmaplan. Vi har spelat svenska, nordeuropeiska och europeiska tävlingar här, och nu är det dags för världstouren. Klubben avancerar och vi spelare hänger på, menar Simonsson.

Skådeplatsen för Sveriges första World Tour genom tiderna är Beach Center i Kviberg, Göteborg – världens största inomhusarena för beachvolley.
Under påskhelgen samlas lag från 26 länder och fyra världsdelar för att göra upp i World Tour Göteborg.
Både damer och herrar.
Alla är proffs eller semi-proffs.
Precis som ”startsexan” från GBC.

– Vi ser ute i världen att många lag som lyckas har många bra lag som sporrar varandra där hemma. Det gör vi här i Göteborg också, berättar Appelgren.

Han är den mest erfarne av alla Sveriges nu aktiva spelare med 30 World Tour-starter i bagaget och ser fram emot den nya upplevelsen att för första gången på den här nivån ha en hemmapublik i ryggen.

– Det blir coolt med det publiktrycket i Beach Center. Det GBC gör för svensk volleyboll är fantastiskt. Klubben levererar tävling efter tävling och nu är det dags för World Tour. Känns som jag jag valt rätt klubb att representera, menar han.

Av de tre GBC-lagen i herrtävlingen, som är en så kallad one-star, går Appelgren/Annerstedt och Herrmann/Simonsson in i huvudtävlingen som börjar under långfredagen medan Frantzich/Johansson spelar kvalet under skärtorsdagen.

För Martin Johansson blir Göteborgs-tävlingen World Tour-debut.
– Det är inte tråkigt alls att få debutera på hemmaplan. Det ska bli hur kul som helst,  säger han.

De sex GBC:arna i tidernas första World Tour i Sverige. Fr v: Martin Johansson, Martin Appelgren, Alexander Annerstedt, Ludvig Simonsson, Linus Frantzich.

De sex GBC:arna i tidernas första World Tour i Sverige. Övre raden fr v: Martin Johansson, Alexander Annerstedt, Alexander Herrmann. Nedre fr v: Ludvig Simonsson, Linus Frantzich, Martin Appelgren.

Inget av de svenska lagen tillhör favoritskapet i tävlingen. Det gör däremot tyskarna Dollinger/Kulzer och vitryssarna Dziadkou/Piatrushka, samt ett par ryska lag.

– Men någon av oss kan skrälla. Vi tycker om att spela på hemmaplan, säger Appelgren.

Ytterligare två lag från Sverige deltar i herrtävlingen: Ungdoms-OS-mästarna David Åhman/Jonatan Hellvig från Umeå/Stockholm, och Linus Tholse/Viktor Jonsson, Nyköping/Stockholm.

GBC har även tre spelare med på damsidan:
Isabelle Påhlsson/Rebecka Dahlgren i kvalet och Sigrid Simonsson i huvudtävlingen.

Sandra Krook
Tournament director